Het heeft even geduurd maar daar is die dan, een blog over mn eerste maand in Amerika.

8 september 2016 - Benton, Verenigde Staten

Aller eerst sorry dat deze blog zo lang is, vanaf nu zal ik proberen vaker iets op deze blog te plaatsen. Nadat ik van iedereen afscheid had genomen was het dan zo ver, ik vertrok naar Amerika. Donderdag ochtend vertrokken we om 5uur van huis en reden we naar Schiphol. Vanaf dat moment begon het avontuur echt. Ik kwam donderdag avond laat aan in Little Rock. Ik dacht eerst dan mn gastgezin me zou ophalen op het vliegveld, maar blijkbaar had ik eerst een soort kamp van AFS. Het kamp was één dag en was eigenlijk best leuk en gezellig. Ze vertelde ons veel dingen over de Amerikaanse cultuur en nog veel meer dingen. Vrijdag middag rond een uur of 3 haalde mijn gastgezin me op. Ze kwamen aan en ik zag al gelijk dat het typisch Amerikaanse mensen waren. Heel aardig zijn ze! We zetten mijn koffers in de auto en reden gelijk naar de familie van Stacy (mijn hostmom). Ik ontmoette haar ouders, zus en de kinderen van haar zus. Ze waren allemaal erg open en ook zij waren blij mij te zien. Daarna reden we naar huis. Een typisch Amerikaans huis. Ik hing al mijn kleren op en omdat ik nog nooit echt Mexicaans eten op had gingen we naar Moe’s. Het was erg lekker maar wel veel, alles is hier groot en veel, dat merkte ik al gelijk! Na het eten reden we weer naar huis, ik was zo moe dus ik nam een douche en ben gaan slapen. Omdat ze al wel zagen dat ik nieuwe kleren nodig had zijn we zaterdag gaan winkelen in de mall. Ik moest erg wennen aan de kleding style van de Amerikanen, maar we zijn zeker geslaagd die dag! In de avond kwamen de twee nichtjes logeren. Ik kon het gelijk heel goed met hun vinden, we hebben films gekeken en spelletjes gespeeld. Ze bleven ook slapen. Zondag was echt een luie dag. We hebben heel de dag op de bank onder een deken gezeten en films gekeken met pizza. Deze familie houd heel erg van alles wat vet en ongezond is, daar moet ik nog wel even aan wennen… Maandag was het dan zover mn eerste school dag! Om kwart over 6 ging mn wekker en om kwart over 7 reden we naar mijn school, Benton High School. We moesten eerst nog mn lessen uitkiezen die ik zou gaan volgen. Dat duurde langer dan ik had verwacht. Het is wel heel anders dan in Nederland. Een lesuur duurt hier 1,5 uur en je hebt 4 lessen per dag en elke dag het zelfde. De tijd op school gaat wel heel snel. Ik heb nu maar 3 lesuren omdat ik het vierde lesuur volleybal training heb. De school is wel erg streng, je mag niet je de telefoon in de school, ook mag je niet alle kleren dragen die je wilt. Er is ook altijd politie op school, voor de veiligheid of zoiets. Wel hebben we een Macbook van school gekregen wat wel weer heel chill is. De eerste schoolweek was eigenlijk elke dag het zelfde. Om kwart over 6 gaat de wekker, om iets over half 8 ben ik op school. Om 4 uur ben ik klaar met volleybal training en word ik weer opgehaald. Vrijdagavond kwam Nicole, een van de nichtjes weer langs en ze bleef slapen. We hebben heel de tijd films gekeken, spelletjes gespeeld, op de Xbox gespeeld en muziek geluisterd. Zaterdag konden we eindelijk weer eens uitslapen, we werden rond een uur of 12 wakker. Even gedoucht en ons klaar gemaakt voor de dag. We hebben die dag niet zo heel veel gedaan eigenlijk, in de avond nam Nicole me mee naar de Skatebaan. Daar gaan mensen heen op hun zaterdagavond terwijl ik in Nederland uit zou gaan. Wel was dit erg gezellig. Die avond bleef ze weer slapen. Zondag gingen we weer naar de mall. Toen we terug kwamen van de mall zijn we naar de bioscoop gegaan. Voor de rest is elke schoolweek het zelfde en gebeurt er niet zo veel. Omdat ik vergeten ben om deze blog bij te houden en omdat er voor de rest niet zo heel veel meer is gebeurt begin ik nu op vrijdag 2 september. Die vrijdag was er een Football game tussen Benton en Bryant. Je kan dit vergelijken met een voetbalwedstrijd tussen Ajax en Feyenoord. Iedereen op school had het erover en omdat er zo veel mensen naar die game zouden gaan werd de wedstrijd in Little Rock gehouden, de hoofdstad van Arkansas. Op school liepen de cheerleaders weer in hun pakjes rond en de jongens van het Football team hadden een shirt aan met Benton Football erop. Na het eerste lesuur moesten we naar de Arena van de school. Daar waren alle mensen uit de 10de, 11de en 12de leerjaar. Ook had iedereen een maroon shirt aan, dat is de kleur van Benton. En toen begon het in de Arena… ze noemen het een Parparelle of zoiets. Eerst kwamen de cheerleaders, en daarna kwamen alle football spelers van de school. Ook de band speelde. Ik kan het niet beschrijven maar het voelde echt alsof ik in een film was. Het duurde ongeveer drie kwartier, daarna gingen we weer terug naar de klas en volgde we weer de lessen. Uit school gingen we ons klaar maken en daarna gingen we naar Little Rock voor DE wedstrijd van het jaar. Het was echt geweldig om dat mee te maken. Zaterdag en zondag zijn we naar de lake gegaan waar heel de familie was. We hebben heel de dag gevolleybald en gebadmintond en gewoon gekletst. En natuurlijk was ik de eerste dag al heel erg verbrand. Maandag was het Laborday, een feestdag hier in Amerika dus iedereen was die dag vrij. Dat vond ik niet zo erg, want zo had ik goed de tijd om met mijn oma en ouders te Skypen. Dinsdag, de dag dat ik wakker werd en heel moe was dus ik dacht van ik hoef niet mijn beste kleren aan, mijn haren hoef ik ook niet te stylen en mijn make-up hoeft er ook niet top uit te zien, want ja iedereen loopt hier half in zijn pyjama op school. Alleen net deze dinsdag werden de schoolfoto’s, dat is hier best wel iets belangrijks ofzo op school want iedereen komt ook in het jaarboek. Opeens heeft iedereen wel goede en mooie kleren aan en heeft iedereen wel hun haar gedaan etc. Als ik dat had geweten had ik wel mijn haren gestyled, betere kleren aan gedaan en wel gezorgd dat mijn make-up er wat beter uit zag. Natuurlijk hadden ze het al wel een paar keer op school verteld dat dan de schoolfoto’s zouden zijn maar ik verstond elke keer donderdag en niet dinsdag… oeps. Dinsdag hadden we ook weer een volleybal wedstrijd, die we alweer hadden gewonnen. Tot nu toe houdt iedereen van mijn accent en moet ik vaak iets in het Nederlands zeggen of mensen leren hoe ze iets in het Nederlands moeten zeggen.

1. Manuela Hooper:
    8 september 2016
    Leuk om te lezen dat je het naar je zin heb geniet vooral van dit avontuur
  2. Liesbet:
    Hé Esther,
    Wat leuk dat je ons een inkijkje geeft in je andere leven in de USA. Kijk al uit naar het vervolg, maar dan wat foto's erbij? Veel plezier en succes verder!
  3. Peter:
    8 september 2016
    Handige manier om je te blijven volgen. Grappig die cultuurverschillen en goed om te horen dat je al mooie ervaringen opgedaan hebt.
  4. Helene van Merwijk:
    8 september 2016
    Wat leuk om te lezen dat je je al zo thuis voelt in Amerika!
    Benieuwd naar je volgende blog!
  5. Rianne Oomen:
    18 september 2016
    Erg leuk om te lezen, Esther!!
    Groetjes van je buurtjes uit Oosterhout